Πολύ συχνά
γίνεται λόγος για κοινωνικές ανισότητες που έχουν ως βάση την ετερότητα σε φυλή,
εισόδημα, φύλο κ.λ.π. Κοινωνιολογικές έρευνες μας ενημερώνουν ότι όσοι έχουν
καλύτερη εκπαίδευση απολαμβάνουν και καλύτερης υγείας ή τους δίνονται περισσότερες
οικονομικές ευκαιρίες ή ακόμα το πού ζει κανείς επηρεάζει τις προοπτικές της
ζωής του. Η ανισότητες, λοιπόν, πρόσβασης στα κοινωνικά αγαθά γίνονται
αντικείμενο διαμαρτυρίας αφού κοινωνικά χαρακτηριστικά μάς στρωματοποιούν και
μας διαχωρίζουν.
Με την ανάπτυξη
των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) ωστόσο, παρατηρείται
ένα νέο επίπεδο ανισοτήτων, που αφορά την πρόσβαση στο διαδίκτυο αρχικά, και
λαμβάνει νέες διαστάσεις με τη χρήση των μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (social media,
κοινώς facebook, twiter κ.ά.) όπου σχηματίζεται ένας νέος τρόπος κατανόησης της
κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
Συγκεκριμένα,
η θέση των χρηστών σε σχέση με τις συνδέσεις τους, μπορεί να αποδειχθεί κρισιμότερος
παράγοντας από τη φυλή, την τάξη, το φύλο ή τη μόρφωση. Το πλήθος «φίλων» -γνωστών
ή αγνώστων-, των ομάδων στις οποίες συμμετέχουμε, των εκδηλώσεων που
παρακολουθούμε, ενδέχεται να μας δώσουν πληροφορίες, γνωριμίες και ευκαιρίες
που δε θα είχαμε σε διαφορετική περίπτωση. Ενδεικτικό της σημασίας των παραπάνω
αποτελεί η αναζήτηση του ηλεκτρονικού μας αποτυπώματος από πιθανούς εργοδότες.
Οι στατιστικές
δείχνουν πως όσοι διαθέτουν πολλούς δεσμούς τείνουν να γίνονται ακόμη πιο
συνδεδεμένοι, ενώ όσοι έχουν λίγους φίλους σταδιακά απομακρύνονται και από αυτούς.
Αυτό δημιουργεί ένα ψηφιακό «χάσμα» που ενισχύει και την ανισότητα ευκαιριών.
Δημήτρης Ζαχαρίου
Φιλόλογος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου